Killat avoimesti verkossa – aloitusleirillä Keski-Suomessa

Oi mikä ilo on saada kuulua Kiltakoulut verkostoon. Leireilimme maaliskuun puolenvälin tienoilla Killat avoimesti verkossa -hankkeen aloitustilaisuudessa Keski-Suomessa Laukaalla Varjolan tilalla kaksi päivää.

Kiltakoulujen koordinaattori Anu oli pyytänyt kokeneita kiltatoimijoita pitämään uusille tulokkaille lyhyen puheenvuoron omasta vahvuudestaan kiltatoiminnassa. Kokosin matkalla omaa puheenvuoroni. Aiheekseni olin ilmoittanut Kokkikillan rakentuminen.

Mietin mistä Kiltakouluissa on parhaimmillaan kyse ja miten palaset rakentuvat yhteen?

Ajattelen, että kyse on yhteisöstä ja lähdin hakemaan vertauskuvaa pelimaailmasta. Perheeseemme kuuluu ekaluokkalainen poika, ja niin kuin arvata saattaa, Minecraft –peli on hyvin ajankohtainen puheenaihe tällä hetkellä meillä. Kerroin esimerkkiä vertauskuvallisesti siitä kuinka nämä ekaluokkalaiset Minecraft -pelissä virtuaalisessa maailmassa rakentavat yhteistä ympäristöä. Kokoavat palikoista mitä erilaisempia ja luovia ratkaisuja sisältäviä juttuja ja välillä yhdessä taistelevat ”kreeppereitä” ja luurankoja vastaan. Tällainen vastaava, mutta todellinen yhteisöllinen ympäristö on myös meidän Kokkikilta, jota opettajat ja oppijat rakentavat yhdessä.

Miten sitten konkreettisesti Kokkikilta-statusta on haettu ja kiltamainen toiminta aloitettu? Se on vaatinut taustalla usean vuoden työn ja paljon ajattelua sekä muutospuhetta. Kiltakoulu-hakemusta varten lähdin kartoittamaan uuden tai muuttuvan opettajuuden teeman ympärille meidän koulutusalan opettajatiimin kokeilemia toimintatapoja- ja malleja. Tällaisia olivat esimerkiksi opiskelijoita vastuuttavat opetusmenetelmät ja eri kehittämishankkeissa pilotoidut uudet toimintamallit sekä digityökalut, joita olimme kokeilleet. Aika nopeasti huomasin palasten olevan suurin piirtein kasassa. Olennaisia osasia ovat:

• kiltakoulupedagogiikkaa tukevat oppimismenetelmät

• digityökalut tukemassa oppimista

• tiimiajatteluun nojaava yhteistyö

Kun näistä osasista koottiin yhteen kuvaus meillä käytössä olevista toimintatavoista ja malleista huomasin meille muodostuneen yhteisen pedagogisen käsikirjoituksen. Syntyi punainen lanka joka johdattaa meitä reformin ja uusien tutkinnonperusteiden tuomien muutosten vastaanottamiseen. Tämä käsikirjoitus tai vertaus Minecraft maailmasta rakentuu koko ajan edelleen toimijoidensa näköiseksi. Opettajat muotoilevat tässä maailmassa oppimisympäristöä, oppimisen keinoja ja luotsaavat yhdessä oppijoita eteenpäin. Kokkikilta on yhteisö, jossa pelataan yhdessä tavoitteena mahdollistaa joustava oppiminen ja unelmana hyvä ammatti. Jatkuvaan muutokseen vastataan yhdessä.

Kirjoittaja:

Henna Ström-Kallio