Tutustu Todista taitosi diginä -kisan opiskelijasarjan palkittuihin!

Todista taitosi diginä -kisan palkinnot on jaettiin ti 15.1.2019 Kiltapäivässä Salossa. Kilpailun osaallistumisaika päättyi 5.12.2018 ja raati - Kiltakoulut-verkoston Anu Konkarikoski ja Jari Välkkynen sekä työelämän edustajana aluepäällikkö Harri Uotila Baronasta - sai loppiaiseen mennessä arvioitua ennätysmäärän osallistujia. Arvioidut päivitykset ovat siten v. 2018 tehtyjä ja etusivujen ulkoasut vuoden vaihteen aikaan käytössä olleita.

Molemmissa sarjoissa pisteitä sai oppimisen ja osaamisen osoittamisen lisäksi

* monipuolisuudesta ja tuoreista ideoista

* aktiivisuudesta ja vuorovaikutteisuudesta

* alalle sopivasta ulkoasusta ja sisällöstä

* ymmärrettävyydestä ja helppolukuisuudesta

* työelämälähtöisyydestä ja yritteliäisyydestä

Raati piti osallistujien tuotoksia yleisesti korkeatasoisena. Yleisesti parannettavia kohteita voisivat olla tekijöiden ja heidän erityiskiinnostusten esittely, paikoin kuvien laatu sekä päivitysten säännöllisyys. Digiportfoliota tehdessä kannattaa muistaa, että myydäkseen tuotteen on verkkosisällöllä hankittava asiakkaan luottamus. Verkosto aikoo laatia digiportfolion ohjeistuksen opiskelijoille ja opettajille vuoden 2019 aikana. Siihen sisältyy myös mm. toivottu ohjeistus luvan pyytämiseen asiakkaista otettujen kuvien käyttöön.

Opiskelijoiden sarja

Opiskelijasarjassa palkittiin osallistujia aloittain. Voittajat saivat Verkkokauppa.com:n 50 eur lahjakortit kunniakirjoineen ja ruusuinen. Kunniamaininnan saaneet saivat kunniakirjat ja ruusut. Kaikista palkituista digisisällöistä ja niiden tekotavasta voivat muut ottaa mallia.

Hiuskilta Salosta oli jälleen runsas osanotto ja raadin valinnat vaikeita. Janina Leino palkittiin Hius- ja kauneusalan voittajana Instagram- ja Blogger-sisällöillään.

Raadin arvio:”Janinan ripsikuvassa hieno visuaalinen idea, joka on positiivisella tavalla pystytty hyödyntämään. NY-yritys ja englanninkieliset postaukset ovat myös erittäin kannustettavia. Blogista saisi vielä myyvemmän, kun jäsentelisi kuvia tekstin lomaan.”

Hius- ja kauneusalan kunniamaininnat menivät Janica Södermanille Instagram-sisällöistä sekä Ulrika Makkoselle Blogger-blogista ja Instagram-sisällöstä.

Raadin arvio Janicasta:”Alaan sopivasti Janicalla hyvät valotukset kuvissa. Instagramissa on esltelty monipuolisia töitä.”

Lisäksi Janican blogipäivitys joulukuisesta näytöstä toimii hyvänä esimerkkinä siitä, miten Yrittäjyys ja yritystoiminnan opiskelijoita on ohjattu sekä pohtimaan omia vahvuuksiaan että esittelemään työtaitojaan kuvilla.

Ulrikan blogista raati arvioi:”Hyvin kirjoitettu. Visuaalinen puoli hyvin toimiva, kaunista. Ehkä vähempikin yksityiskohta riittää vakuuttamaan asiakkaan.” Raatia miellytti myös, miten Ulrika itse kirjoittaa:“Olen panostanut blogini ulkoasuun ja laittanut esille yhteydenottolomakkeen sekä instagram-tilini. Lisäksi minulla on hyvälaatuisia kuvia ja myös kirjoituksia, joita ei ole pakko tehdä koulun puolesta. Kirjoitan blogia mielelläni ja uskon jatkavani sen kirjoitusta myös valmistuttuani.”

Salon seudun ammattiopiston visualistiopiskelijoiden digisisällöt olivat odotetusti myös laadukkaita. Voittajana palkittiin Vilja Heikkilä Blogger-blogistaan ja kunniamaininnan sai Essi Varjonen Blogger-blogista.

Raadin arvio: “Molemmilla oli näyttävästi kuvia, päivityksiä tehty pidemmällä ajalla, lyhyet esittelyt tekijöistä heti saatavilla. Molemmilla toimivat linkit Instaan ja Pinterestiin, jossa myös päivityksiä. Vilja vakuuttaa tulevan asiakkaan kuvillaan. Näkyy työvaiheistus. Essillä hyvä, näyttävä päiväkirjamainen blogi. Linkit toimivat erittäin hyvin.

Omnian Kokkikillasta palkittiin lahjakortilla leipuri-kondiittoriopiskelija Jenna Söderberg, joka osallistui kilpailuun Blogger-blogillaan, Instagram-tilillään ja englanninkielisellä video-CV:llän.

Raadin mukana Jennan kuvat ovat alalle sopivia ja herkullisen näköisiä. Henkilökuvaus on mukavan laaja.

Kunniamaininnan sai Salon seudun ammattiopiston tekstiilialan opiskelija Renata Henelius visuaalisesti näyttävällä blogillaan Dots and blots.

Uusi kilpailu pyörähtää jo ensi syksynä siten, että palkintojenjakokin on viimeistään joulukuussa, joten kannattaa ryhtyä terottelemaan kyniä ja tekemään hyviä päivityksiä jo nyt!

Liittyvät artikkelit
Uusimmat artikkelit