Todista taitosi diginä -kisan opettajien sarjan palkitut

Todista taitosi diginä -kisan palkinnot on jaettiin ti 15.1.2019 Kiltapäivässä Salossa. Kilpailun osaallistumisaika päättyi 5.12.2018 ja Kiltakoulut-verkoston raati sai loppiaiseen mennessä arvioitua ennätysmäärän osallistujia.

Ensimmäistä kertaa Kiltakoulut-verkoston digikisassa oli mukana myös opettajien sarja. Sen voitti Stadin Hanna Aho monipuolinen Thinglink-oppimisympäristö. Hanna vakuutti raadin teknisen toteutuksen lisäksi sillä, että kertoi virtuaalisen oppimisympäristön kehittyvän jatkuvasti kollegoilta ja opiskelijoilta saamieni vinkkien perusteella. Tiimiopettajuus ja opettajien yhteistyö koituvat opiskelijan hyväksi.

Kunniamaininnat saivat kolme lehtoria Anu Piirainen Ammattiopisto Tavastiasta, Heikki Nurmela ja Oona Haapakorpi Omniasta. Hanna Ahon ja Anu Piiraisen palkinnot ja kukat jaetaan myöhemmin, sillä he olivat estyneitä pääsemään palkintojenjakotilaisuuteen.

Aktiivinen ammattilaisen äänellä toimiva monipuolisten kanavien käyttäjä lehtori Anu Piirainen Ammattiopisto Tavastiasta, joka omalla Instagram-tilillään tuo aktiivisesti esille ravintola-alan oppimista, osaamista, tutustumista ja ajan seuraamista Suomesta ja maailmalta. “Toimin opiskelijoilleni esimerkkinä, että pidän myös itse ruoan ja juoman ympärille kytkeytyvää instatiliä, jossa pääasiassa kirjoitan päivitykset englanniksi. Tili on avoin, jotta alan verkostoituminen on mahdollisimman laajaa. Ajan käsitettä ravintola-alalla ajattelen, että ei ole erikseen työaikaa- ja vapaa-aikaa, vaan oppimista tapahtuu myös silloin, kun itse käyttää ravintolapalveluja. Tilillä päivitän tapahtumia asiakastilaisuuksista, somisteista, ruuasta ja juomasta asiakasnäkökulmasta kaikkialla missä liikun sekä ruokien ja juomien tuotetuntemuksesta, alan uutuuksista, omasta ravintolatyön osaamisestani opettajan työn ohella. Vierivä opettaja ei sammaloidu!” kertoo Anu.

Opiskelijoiden yhteiskäytössä on oppilaitoksen tarjoilijaopiskeijoiden Instagram-tili Työelämälähtöisesti päivitetään yhteistä instatiliä monessakin yrityksessä, jossa joku yksi henkilö hoitaa tilin viikon ajan. Tutkinnon perusteiden mukaan toimitaan työelämälähtöisesti: tässä tapauksessa harjoitellaan ammatillista päivittämistä yhdessä.

Kolmas raadille kokonaisuuden mukana ilmoitettu saitti oli oppilaitoksen opetushenkilöstön yhteinen FB-sivu. Tämä kanava on markkinointitarkoitukseen ja siinä opettajat näyttävät avoimesti, mitä tarjoilijan opinnoissa tapahtuu.

Omnian Heikki Nurmela palkittiin monipuolisena ennakkoluulottomana toimijana, joka valjastaa teknologian opiskelijoiden hyväksi lähiopetuksessakin. Heikin kanavat ovat killan verkkosivut sekä Autokilta Original Espoon YouTube-kanava, jolla on kymmeniä CC-lisensoituja videoita kaikkien käyttöön.

Uraauurtavaa mallia muille näyttää Oona Haapakorpi monilla kanavillaan ja ammattitaitoisilla hastageillaan. Hänen kanaviaan ovat Kokkikilta Originalin verkkosivut sekä

Instagram-tili. Samalla Kokkikilta Original Espoo palkittiin yhdessä Kokkikilta Kotka-Haminan kanssa vuoden 2019 kiltoina, jotka olivat tehneet verkon yli tapahtuvaa yhteistyötä sekä verkkokokouksin valmisteltuja yhteisiä live-tapahtumia vuoden 2018 aikana.

Vuoden killat 2019. Kuva: Hilkka Huisko

Liittyvät artikkelit