Kiltakoulut 3.0 suunnittelua koronan keskellä

Kiltakoulut-verkosto kokoontui hybridinä Hämeenlinnassa ja Teamsissa pe 27.11.2020. Jaoimme tällä kertaa viisi Kiltakoulut-kehittäjämerkkiä sekä tapasimme kuusi vuotta Pintakillassa opiskelleen viimeisiä mestaritutkinnon näyttöjä tekevän opiskelijan, mutta niistä päivitetään erikseen.

Pintakilta Originalin tiloissa Hannu Waltzer piti kittausopetusnäytöksen ja samalla ihmeteltiin striimauslaitteiston huomaamattomien kameroiden tuottamaa kuvaa hallin seinällä. Samalla laitteistolla saadaan lähikuvaa työn opastuksesta sekä isommalle työsallissa olevalle opiskelijajoukolle että verkossa striimiä katsoville. Tallenteista on syntynyt melkoinen tietopankki, joka mahdollistaa niin yksilöllisten polkujen toteuttamista kuin aikaan ja paikkaan sitomattoman oppimisen organisoimista. Tekniikka ei enää ole pullonkaula vaan suurin este tällä hetkellä lienee siinä, että kulttuurissamme on hyvin syvällä koulunkäymisen perinne. Monesta tuntuu helpommalta autoilla pimeässä räntäsateessa kouluun kuin alkaa tehdä digituettua oppimista kotisohvalta tai työpaikalta. Toki killoissa arvostetaan ihmisten tapaamista livenäkin, mutta monen asian voi tehdä ketterämmin ja panostaa siten kunnolla kaikkein tärkeimpiin kohtaamisiin.

Poikkesimme myös haastattelemassa Pintakillan Sade Vuoren ammatillisten opiskelijatutoreiden koulutuksessa meitä perjantaina ennen kotiin lähtöä meitä odottamaan jääneitä opiskelijoita. Koronavuonnakin tutorit ovat olleet kullanarvoisia monessa käänteessä. Ammattiopisto Tavastia on saanut osana Oikeus osata -hankeperheen rahoitusta mahdollisuuden tarjota Saikun tutor-koulutuspakettia kaikille halukkaille aloille oppilaitoksessa.

Matkailukillan kotipesässä Pia Kiikeri esitteli JOO-hanketta, jonka tukemana voidaan ottaa osaamismerkkejä käyttöön selkeästi kolmella tasolla: perustutustumispaketti vaikkapa oppilaitosjohdolle, syventävä osio osaamismerkkien suunnitteluun sekä vielä syvemmälle pureutuva osaamismerkkikonstellaation rakentaminen. Samalla katsottiin jälleen kerran Kokkikita Orginal Espoon ammattiin integroituja kestävän kehityksen osaamismerkkejä.

Autokilta Originalin viisi vuotta täyttävä YouTube-kanava on läpäissyt tekstityksineen saavutettavuuskriteerit.

Anu Konkarikoski mainosti oppimisanalytiikkaa hyödyntävää DOT-hanketta, jossa pengotaan Moodle- ja ItsLearning-oppimisalustojen mahdollisuudet ammatillisen koulutuksen kannalta. Pyörää ei kannata keksiä monessa paikassa samaan aikaan – tehokkuutta tämäkin.

Monessa oppilaitoksessa kiltamainen toiminta on helpottanut koronajärjestelyitä. Digitaalisuuden lisäksi luovuus on ulottunut uusillekin aloille. Esim. Salossa on keväällä havaittu, että autoalankin harjoituksia voi tehdä kotioloissa ja oppilaitos voi tarjota esim. auton polttimot vaihtoharjoitusta varten etäopintojen aikana. On myös havaittavissa yksittäisten tutkinnon osien tarve työssä tai työuran murroskohdassa oleville. Kaikissa oppilaitoksissa on myös luotu uusia paikallisia tutkinnon osia ja nähdään se suurena mahdollisuutena.

Kiltakoulujen osaamismerkistö on hyvin ajan tasalla, mutta keväällä 2021 päivitämme digiosuuden ajanmukaiseksi. Omia digimerkkejähän emme ole tehneet, vaan käytämme oppiminenonline.com -merkkejä. Niitäkin on tullut – ja edelleen tulossa – lisää, joten mahdollisuudet ovat kasvaneet.

Osallistujat:

Hämeenlinnasta Tavastiasta meitä edustivat Matkailukilta Originalin Esko Hentilä ja Päivi Seppälä, Pintakillan väestä isompikin porukka, mutta Jari Välkkynen ja Sade Vuori koko päivän ja Tarjoilijakillan Anu Piirainen sekä koordinaattori Anu Konkarikoski. Haaga-Helian ammatillisesta opekorkeasta paikalla oli Hiuskilta Salon perustaja Pia Kiikeri ja loppupäivästä HAMK:n vastaavan organisaation Keijo Hakala.

Salosta linjoilla oli Visualistikillan Johanna Rintanen, YSAO:sta Sisustajakillan Timo Talja. Omniaa edustivat vuoron perään Kokkikillan Oona Haapakorpi ja Autokillan Heikki Nurmela. Ekamin Kokkikillan Hanna Arminen ja Kai Hannunen edustivat opiskelijoiden laittaman lounastarjoilun ja jälkitöiden lomassa keittiön takahuoneessa.

Liittyvät artikkelit
Uusimmat artikkelit